‘Elke inkoper vormt een hulplijn’

“Advies en daadkracht, dat is wat we bieden. Onze toegevoegde waarde zit in een combinatie van resultaatgerichtheid, professionaliteit, samenwerking en aandacht. Wat ons RIJK maakt? Dat is onze kennis en kunde. Er is ervaring, veel specifieke kennis vanuit onze drie kennisteams en kunde als het gaat om de laatste ontwikkelingen rond inkoop, aanbesteden en aanbestedingsrecht. Schroom niet als je vragen hebt, dan helpen wij je verder.”

Aan het woord Marcel Burgers, Relatie- en Ambitiemanager bij Stichting RIJK. “Al onze inkopers vormen een hulplijn”, zegt hij. “Dagelijks krijgen zij een diversiteit aan vragen voorgeschoteld. Bijvoorbeeld over de duur van een aanbesteding en hoe een planning het beste kan worden gemaakt, maar ook over licenties en hoe duurzaam inkopen in de praktijk in zijn werk gaat.”

Vragen zijn logisch

De inkopers van RIJK begeleiden niet alleen trajecten, maar doen veel meer dan dat. Opdrachtgevers kunnen altijd terecht met vragen. “Naast raad en daad bij projecten waar onze inkopers bij betrokken zijn, zijn er binnen een gemeente ook genoeg kleinere aanbestedingen die de interne organisatie zelf oppakt. En dat er dan vervolgens vragen zijn, is logisch. Net zo logisch als dat wij die beantwoorden en inzicht geven.”

Zijn er vragen? Stel ze gerust. Graag zelfs.

De antwoorden vragen om veel zorgvuldigheid. Ze moeten immers hout snijden en waar nodig juridisch onderbouwd zijn. “Binnen ons team delen we per project alle opgedane kennis. We vertellen elkaar erover en documenteren alles nauwkeurig. Op deze manier hebben onze inkopers de meeste antwoorden snel paraat. Is er twijfel? Dan is er overleg en wordt het antwoord getoetst bij bijvoorbeeld een senior inkoper of bij onze juridische afdeling.”

Vragen staat vrij

“Vragen stellen staat vrij. Zeker bij RIJK,” zegt Marcel tot slot. “Door te vragen komen we samen nóg verder. Van elke beantwoorde vraag leer je. Als vragensteller, maar ook als degene die de vraag beantwoordt. Wij als organisatie dus. We leren doorlopend van wat er speelt bij onze klanten en spelen daar vervolgens op in. Zijn er dus vragen? Stel ze gerust. Graag zelfs.”