Team Buurt: Nooit uitgeleerd

Via verschillende opleidingen en vakgebieden kozen ze uiteindelijk voor hetzelfde vak. Ze hebben dan ook veel gemeen, dit gedreven team van RIJK. Ze hebben allemaal affiniteit met de tastbare zaken die zij inkopen in het fysieke domein. “Van lichtmasten tot asfalt, van bermbeheer tot nieuwbouw. Zodra jij de voordeur opent, zie je wat wij aanbesteden.” Aan het woord is team Buurt. Ze stellen zich graag aan je voor.

“De vraagstukken en projecten die op onze bureaus liggen zijn ongelooflijk divers”, zegt inkoopadviseur Niels van Kampen. “Tel daarbij op dat we met veel verschillende gemeenten en contactpersonen te maken hebben en je hebt een baan die elke dag weer nieuwe uitdagingen brengt.”

Kritische vragen
Collega Ewout de Vries kan niet anders dan het daar mee eens zijn, al blijft het voor een buitenstaander nog wel eens lastig om precies te snappen wat een inkoopadviseur doet: “Bij de aanbestedingen die we begeleiden, proberen we meerwaarde te leveren door bij elke stap die wordt gezet kritische vragen te stellen. Vragen waar soms, logischerwijs, door onze opdrachtgevers niet aan wordt gedacht.”

“Door onze rol als procesbegeleider en ervaringen bij andere gemeenten, kijken wij vaak net even anders dan degenen die nauw betrokken zijn bij een project”, vult teamleider Christa van Tol aan. “We proberen verder te kijken en overzien daardoor het geheel, dat is onze kracht.”

Investeren in opleiden
Om de rol als inkoopadviseur goed te kunnen uitoefenen, start iedere nieuwe collega met een interne opleiding. Joris Kuttschruitter is naast inkoopadviseur binnen team Buurt ook als opleidingscoördinator nauw betrokken bij het opleidingsprogramma van RIJK. “Er is geen officiële opleiding vereist, je kunt vanuit elke branche starten als inkoopadviseur. Dat klinkt alleen eenvoudiger dan het is. Daarom investeren we flink in opleiden. Wij zien inkopen in het publieke domein namelijk als een vak, en een vak daar moet je voor leren.”

Nieuwkomer Nicky van Bakel is net gestart bij RIJK en volop aan het leren. “Ik kom uit de commercie, een dynamische wereld zou je denken. De wereld van een inkoopadviseur is echter minstens zo dynamisch, althans zo zijn de ervaringen tot nu toe bij team Buurt. Elk project is anders waardoor je steeds weer in iets nieuws moet duiken en steeds weer leert.”

Kruisbestuiving
“Dat ergens induiken doen we overigens altijd samen”, licht Maarten Osieck toe. “We putten uit een grootse kennisbron met alle kennis en ervaring die we in huis hebben. De diversiteit die Nicky benoemt is inderdaad waar, geen aanbesteding is hetzelfde. Toch leren we van voorgaande projecten, van elkaar en van onze collega’s uit de andere teams. Er is veel kruisbestuiving binnen de gehele organisatie.”

Dat je nooit te ervaren bent om te leren bewijst oude rot in het vak Mark Kiewit. Op ICT na is er niets dat hij niet inkocht. Bij team Buurt is hij helemaal op zijn plek. Hij heeft namelijk hart voor groen en houdt van de tastbaarheid van de aanbestedingen in zijn domein. “Kaders zijn er, maar er is ook veel ruimte om uitdagingen op je eigen wijze op te pakken.”

Puzzelstukjes
Quinten Huberts vergelijkt werken als inkoopadviseur met het leggen van puzzelstukjes. “Tijdens het inwerktraject van RIJK geeft iedereen een presentatie aan het MT en de senior adviseurs over je ervaringen van de afgelopen negen maanden. Ik heb mijn ervaringen daar zo uitgelegd dat we elke week een nieuw puzzelstukje tegenkomen en dat het de sport is om ze passend te maken en zo telkens een stapje verder te komen.”

“Het gaat om de juiste keuzes maken samen met de opdrachtgever”, besluit Christa tot slot. “Die keuzes maak je met elkaar op basis van kennis en ervaring. Het secuur voorbereiden van een aanbesteding is de sleutel tot succes. Daar ligt onze kracht.”

NB. Op deze foto: Joris Kuttschruitter, Niels van Kampen, Quinten Huberts, Ewout de Vries, Christa van Tol, Mark Kiewit, Maarten Osieck. Nicky van Bakel staat niet op de foto, maar maakt team buurt compleet.

Benieuwd naar praktijkvoorbeelden van de projecten van team buurt? Lees dan eens de volgende artikelen: